Forbrugeren er forandringsparat – nu venter vi bare på industrien

vitaminer-i-slik

Nu med vitaminer

Jo, vi er klar til det: fødevarer uden gift, at blive vasket med sæbe uden hormonforstyrrende kemi og have tøj på kroppen der ikke afgiver giftige stoffer til huden. Men hver gang den slags nævnes, ser man alvorlige miner hos industriens lobbyister og de bruger mange ord på at snakke uden om sagens kerne: forandring bringer den kortsigtede indtjening i fare. Man vil hellere producere mere af det samme – ikke producere anderledes.

De kreativer kræfter bliver brugt til at fastholde – ikke forandre. Vitaminer i det samme gamle, usunde, fedende slik er blot et eksempel. At udvikle produkterne så de slides så hurtigt at din skraldespand bliver den virkelige målgruppe, er et andet.

Det øger produktionen – af de samme ting – men forandring er det ikke.

Selv landets ledere beder  jævnligt om at vi redder dem og Danmark med kampråbet: “Gå nu ud og sving dankortet”. Øget forbrug – mere af det samme skal tilsyneladende løse alle problemer.

Du kan gøre noget ved det: som forbruger stemmer du hver dag. Lad de skadelige produkter stå på hylden – og følg ikke opfordringen om at overforbruge


Gør dig selv en tjeneste og se videoen her  “Planned Obsolescence” (planlagt forældelse). Den illustrerer ganske fint hvordan kreativiteten bruges til “mere af det samme”:


 

No comments yet.

Skriv et svar